https://journals.nau.in.ua/index.php/apcmj/issue/feed Airport Planning, Construction and Maintenance Journal 2023-03-15T14:36:54+02:00 Open Journal Systems <p>Airport Planning, Construction and Maintenance Journal</p> https://journals.nau.in.ua/index.php/apcmj/article/view/8 КОСМІЧНИЙ МОНІТОРИНГ ЗМІН ПЛОЩ ВОДНИХ ОБ’ЄКТІВ КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ ВПРОДОВЖ 1990–2020 РР. 2023-03-15T12:55:00+02:00 Вадим Юрійович Беленок belenok.vadim@nau.edu.ua Анастасія Анатоліївна Фролова 5676166@stud.nau.edu.ua <p>Описано методику застосування даних дистанційного зондування Землі (ДЗЗ) для аналізу змін площ об’єктів водного фонду Київської області впродовж 1990–2020 рр. Проаналізовано відкриті дані ДЗЗ оптичного діапазону та їх ефективність у використанні для вирішення поставлених завдань. Проаналізовано різні вегетаційні індекси та запропоновано використання їх комбінацій для ідентифікації об’єктів водного фонду Київської області. Використано супутникові дані місій Landsat Level 2 Collection 2 та платформу Google Earth Engine, за допомогою яких виконано виділення об’єктів водного фонду Київської області на основі комбінованих критеріїв. У програмному забезпеченні ArcGIS побудовано тематичні карти аналізу змін об’єктів водного фонду Київської області за досліджуваний період та виконано обчислення відповідних площ.</p> 2023-03-15T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 https://journals.nau.in.ua/index.php/apcmj/article/view/9 УДОСКОНАЛЕННЯ МЕТОДИКИ ОЦІНЮВАННЯ СТАНУ АЕРОДРОМНОГО ПОКРИТТЯ 2023-03-15T14:00:43+02:00 Ігор Павлович Гамеляк gip65n@gmail.com Андрій Миколайович Дмитриченко dmytrychenkoa@gmail.com Віталій Францевич Райковський vintikntu@ukr.net <p>У роботі уточнено терміни, що стосуються видів робіт із капітального ремонту та реконструкції аеродромних покриттів і їх відновлення. Наведено вдосконалену методику оцінювання стану покриття, установлення залишкового ресурсу та призначення видів ремонту на основі візуального й інструментального обстеження.</p> 2023-03-15T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 https://journals.nau.in.ua/index.php/apcmj/article/view/10 ВИКОРИСТАННЯ ВІДХОДІВ ПРОМИСЛОВОСТІ ПІД ЧАС ПРОЕКТУВАННЯ СКЛАДУ БУДІВЕЛЬНИХ МАТЕРІАЛІВ ДЛЯ АЕРОДРОМНИХ ПОКРИТТІВ 2023-03-15T14:07:43+02:00 Валентина Валентинівна Грабовчак cherdaklieva@npkmercury.com.ua Аліна Володимирівна Вишневська cherdaklieva@npkmercury.com.ua <p>У складних умовах сьогодення одним із ключових завдань авіаційної галузі України є проблема відновлення інфраструктури аеропортів. Тому постає питання відбудови аеродромних покриттів та комплексів, оскільки значна їх кількість пошкоджені внаслідок збройної російської агресії. В роботі виконано аналітичний огляд щодо вимог та характеристик використання бетонів для аеродромних покриттів. Проаналізовано особливості утворення пошкоджень у цементобетонних покриттях залежно від впливу навантажень та екологічних чинників. Розглянуто можливість про перспективи використання відходів промисловості при проектуванні складу будівельних матеріалів для будівництва аеродромних покриттів.</p> 2023-03-15T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 https://journals.nau.in.ua/index.php/apcmj/article/view/11 ПРО АКТУАЛЬНІСТЬ РОЗРОБЛЕННЯ ПОЛОЖЕНЬ ТА МЕТОДИК ОЦІНКИ СТАНУ ТА ВІДНОВЛЕННЯ АЕРОДРОМНИХ ПОКРИТТІВ 2023-03-15T14:14:08+02:00 Олександр Миколайович Дубик saschadubik@ukr.net <p>Розроблена схема системи моніторингу експлуатаційно-технічного стану аеродромних покриттів, яка включає у себе: систематичне спостереження за їх станом, оцінювання та прогнозування міцності, довговічності і надійності, а також розробку рекомендацій щодо планування робіт з ремонту (реконструкції) на основі прогнозу стану покриттів. Розроблена детальна схема системи моніторингу аеродромного покриття, яка являє собою комплекс заходів, які дозволяють дати загальну об’єктивну оцінку його експлуатаційно-технічного стану. Наведена схема процесу моделювання зміни експлуатаційно-технічного стану аеродромного покриття. Наведена схема системи управління технічним станом аеродромного покриття, яка включає у себе: дані про фактори впливу на аеродромне покриття, дані про стан покриття, експлуатаційно-технологічні впливи та вплив військового вторгнення.</p> 2023-03-15T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 https://journals.nau.in.ua/index.php/apcmj/article/view/12 ІСТОРИЧНЕ КОЛО ФАКУЛЬТЕТУ НАЗЕМНИХ СПОРУД І АЕРОДРОМІВ НАЦІОНАЛЬНОГО АВІАЦІЙНОГО УНІВЕРСИТЕТУ 2023-03-15T14:22:07+02:00 Віктор Васильович Карпов karpov.viktor@npp.nau.edu.ua <p>Стаття присвячена генезі наукової й освітньої школи підготовки фахівців із проєктування, будівництва й експлуатації аеродромів у Національному авіаційному університеті. Розкрито історичні періоди становлення та розвитку освітніх технологій і освітнього менеджменту. Зазначено, що підготовка фахівців із проектування, будівництва й експлуатації аеродромів і наземних споруд, до числа яких входять і аеропорти, започаткована в Національному авіаційному університеті в 1933 році. Стрімкий розвиток цивільної авіації в повоєнний період зумовив створення факультету аеропортів у 1968 році у складі університету. У цей період освітня та наукова діяльність факультету характеризується утворенням цілісної моделі освітньої підготовки фахівців наземного обслуговування цивільної авіації й експлуатації аеродромів. Під впливом ринкових умов соціально-економічного розвитку держави із 2002 року починається період трансформацій і пошуків моделі освітньої діяльності, що завершується створенням у 2018 році факультету архітектури, будівництва та дизайну, значним спадом інтересу вступників до освітньої підготовки за програмою експлуатації аеродромів. Із 2021 року відбувається пошук балансу між спеціальностями факультету та зміна пріоритетів освітньої підготовки на користь відновлення ролі Національного авіаційного університету в розвитку аеродромного будівництва й експлуатації аеродромів.</p> 2023-03-15T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 https://journals.nau.in.ua/index.php/apcmj/article/view/13 ПРОЄКТУВАННЯ ПАСАЖИРСЬКОГО АВІАТЕРМІНАЛА В РАМКАХ СТРАТЕГІЇ СТАЛОГО РОЗВИТКУ 2023-03-15T14:26:58+02:00 Олександр Васильович Родченко oleksandr.rodchenko@npp.nau.edu.ua Олексій Тимофійович Єрмак 5307273@stud.nau.edu.ua <p>Будівництво нових пасажирських авіатерміналів, реконструкція або розширення вже наявних мають відбуватися зі зменшенням впливу на навколишнє середовище, з урахуванням стратегії сталого розвитку й екологічного, соціального й економічного аспектів, рекомендованих Глобальною системою сертифікації LEED. Будівельний сектор починає усвідомлювати, що стійкість є ключовим чинником, технології відіграють важливу роль у сприянні досягненню Цілей сталого розвитку. Будівельне інформаційне моделювання (BIM) може допомогти досягти всіх Цілей сталого розвитку. Будівельне інформаційне моделювання може вражати продуктивністю. Передусім Будівельне інформаційне моделювання реалізує цю перевагу через свою здатність сприяти комунікації та координації, виявляти помилки та зменшувати витрати. Цифрова модель будівлі пасажирського авіатермінала містить не лише геометричні дані, але й усі енергетичні дані й інформацію, як-от тип ізоляції, непрозорі огороджувальні конструкції, засклені конструкції, джерела енергії, кліматичні дані, аспекти опалення, охолодження та вентиляції. У цьому випадку інженери можуть працювати з реальною енергетичною моделлю будівлі ВЕМ. Проєктування, будівництво й експлуатація пасажирських авіатерміналів повинні відбуватися відповідно до проєктних вимірів стійких терміналів, необхідно впроваджувати сучасні технологічні розроблення, як-от інтелектуальні системи, ВІМ-технології, екологічні та відновлювальні будівельні матеріали, альтернативні джерела енергії.</p> 2023-03-15T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 https://journals.nau.in.ua/index.php/apcmj/article/view/14 ОБҐРУНТУВАННЯ ВІДПОВІДНОСТІ КЛАСИФІКАЦІЇ ВУЛИЧНО-ДОРОЖНЬОЇ МЕРЕЖІ ВИМОГАМ МІСЬКОГО РУХУ 2023-03-15T14:36:54+02:00 Олександр Васильович Степанчук olstnau@gmail.com <p>У роботі розглянуто основні проблеми функціонування вулично-дорожньої мережі міст. Проведений аналіз основних вимог і потреб міського руху щодо здійснення класифікації вулиць населених пунктів. Розглянуті можливості використання принципів ієрархії міських вулиць, їхній поділ і підпорядкування залежно від функціональних вимог. Охарактеризовано основні чинники, що впливають на віднесення міських вулиць до певної категорії за їхнім функціональним призначенням. Функціональне призначення вулиць і доріг населених пунктів в основному залежить від функціонального призначення території населеного пункту та характеру його забудови. Наведено коротку характеристику періодів формування законодавчо-нормативної бази щодо встановлення класифікації вулиць, яка діє нині в нашій країні. Розглянуто основні підходи та принципи, покладені в основу класифікації вулиць і доріг населених пунктів у деяких країнах світу, що може слугувати основою для вдосконалення наявної класифікації в нашій країні. Визначено значення класифікації вулиць і доріг для правильної побудови системи вуличних шляхів сполучення та створення безпечних і зручних умов організації руху транспорту та пішоходів. Виділено основні підходи щодо вдосконалення класифікації вулично-дорожньої мережі міст України.</p> 2023-03-15T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023