ШЛЯХИ ВДОСКОНАЛЕННЯ СТРУКТУРНОЇ СИСТЕМИ ЕКСПЛУАТАЦІЙНОГО УТРИМУВАННЯ І ВІДНОВЛЕННЯ АЕРОДРОМУ ДЕРЖАВНОЇ АВІАЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apcmj.2025.1.8

Ключові слова:

система інженерно-аеродромного забезпечення, льотна смуга, руліжні доріжки, технічна експлуатація аеродромів, аеродроми державної авіації, Міжнародна організація цивільної авіації, цивільна авіація

Анотація

Проведено аналіз функціональної моделі системи інженерно-аеродромного забезпечення, яка відображає сукупність функцій: експлуатаційних, відновлювальних, забезпечувальних, підготовчих та управлінських. Запропоновано метод імітаційного моделювання для реалізації математичної моделі системи інженерно-аеродромного забезпечення у вигляді блочної структури. Сутність методу блочного моделювання системи інженерно-аеродромного забезпечення полягає в тому, що фізичні процеси у її підсистемах і елементах імітуються такими математичними методами, які найбільш повно відтворюють їх у реальних умовах. Оцінено потреби у використанні аеродромів цивільної авіації (ЦА), аеродромних ділянок доріг (АДД), польових аеродромів (ПА) з урахуванням наявної військової аеродромної мережі для вирішення завдань оборонної, наступальної, стабілізаційної операції у наявних довготривалих конфліктах низької інтенсивності, тактичного радіуса літаків, що залучаються на різних висотах, кількості та задіяної площини важливих державних об’єктів та угруповань військ, які потрібно прикрити. Обмежувальним фактором є кількість наявних засобів забезпечення польотів, а саме аеродромно-технічного забезпечення (AT3), радіотехнічного забезпечення (PT3) та матеріально-технічних ресурсів. Використано методику математичного моделювання прогнозування експлуатаційного стану жорстких аеродромних покриттів, яка базується на багатофакторному плануванні експериментальних досліджень і математичній обробці статистичних даних.

Посилання

Наказ Міністерства оборони України від 1 липня 2013 року № 441 (у редакції наказу Міністерства оборони України від 23 вересня 2020 року № 348). Міністерство оборони України. Офіц. вид. Київ, 2020. 100 с.

Doc 9157 Aerodrome Design Manual. Part 3: Pavements. 3’rd Edition. 2022 (Unedited) (Посібник із проєктування аеродромів. Частина 3. Покриття. Третє видання. 2022 (без змін)). URL: https://www.scribd.com/document/718551321/Aerodrome-Design-Manual-Part-3-Pavements-Doc-9157-Part-3-Edition.

Annex 14: Aerodromes. Volume I: Aerodromes Design and Operations. 9’th Edition. July 2022 (Додаток 14. Аеродроми. Том 1. Проєктування та експлуатація аеродромів. Дев’яте видання. Липень 2022). URL: https://news.mcaa.gov.mn/uploads/bookSubject/2022-10/63587f6c9ed35.pdf.

Семон Б. Й. Організація експлуатації аеродромів авіації Збройних Сил України : підручник / Семон Б. Й., Водчиць О. Г. Київ, 2011. 354 с.

Цихановський В. К. Уточнений чисельний розрахунок жорстких аеродромних покриттів на слабких ґрунтових основах з урахуванням неоднорідності матеріалу і особливостей стикових елементів плит. Опір матеріалів і теорія споруд : наук.-техн. зб. Київ. нац. ун-т буд-ва та архітектури. Київ : КНУБА, 2006. Вип. 79. С. 92–100.

Karpov V., Stepanchuk O., Dubyk O., Rodchenko O., Prentkovskis O. Improvement of Methodology of Calculation and Assessment of Transport and Operational Condition of Airfield Pavement (on the Example of Airport Pavements of Kyiv and Mykolaiv International Airports). TRANSBALTICA XIII: Transportation Science and Technology. TRANSBALTICA 2022.Lecture Notes in Intelligent Transportation and Infrastructure. Springer, Cham. P. 806–823.

Талах С. М., Дубик О. М., Лисницька К. М., Ільченко В. В. Чисельне моделювання напружено-деформованого стану жорстких аеродромних покриттів при взаємодії зі слабкою ґрунтовою основою. Галузеве машинобудування, будівництво : зб. наук. праць. Полтава : ПНТУ, 2019. № 1 (52). С. 124–132.

Brill D., Kawa I., Ricalde L. Comparative Study of Rigid Pavement Thickness Designs Using FAARFIELD. 2010. URL: https://www.researchgate.net/profile/LiaRicalde/publication/228827909_Comparative_Study_of_Rigid_Pavement_Thickness_Designs_Using_FAARFIELD/links/56674d1208ae8905db8ba608/C o m p a r a t i v e - S t u d y - o f - R i g i d - P a v e m e n t - T h i c k n e s s - D e s i g n s - U s i n g - FA A R F I E L D . p d f [in English].

Dubyk О. Improving the monitoring of the operational and technical condition of rigid airfield pavements. Academic journal. Industrial Machine Building, Civil Engineering. 2021. № 2 (57). P. 59–67 [in English].

Kawa I., Brill D., Hayhoe G., Kawa B. FAARFIELD – new FAA airport thickness design software. 2007. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/228950995_FAARFIELDNEW_FAA_AIRPORT_THCKNESS_DESIGN_SOFTWARE [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-23

Як цитувати

Луценко, О. К., Плужніков, Б. О., Малиш, А. Г., Кульбашевський, В. А., & Осовський, І. М. (2025). ШЛЯХИ ВДОСКОНАЛЕННЯ СТРУКТУРНОЇ СИСТЕМИ ЕКСПЛУАТАЦІЙНОГО УТРИМУВАННЯ І ВІДНОВЛЕННЯ АЕРОДРОМУ ДЕРЖАВНОЇ АВІАЦІЇ. Airport Planning, Construction and Maintenance Journal, (1), 67–77. https://doi.org/10.32782/apcmj.2025.1.8