ПРИНЦИПИ ФОРМУВАННЯ РЕАБІЛІТАЦІЙНИХ ЦЕНТРІВ ДЛЯ КОРЕКЦІЇ ПСИХОЕМОЦІЙНИХ РОЗЛАДІВ У ДІТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apcmj.2025.1.18Ключові слова:
реабілітаційний центр для дітей, біофільний дизайн, інклюзивність, психоемоційна реабілітація, адаптивний простір, сенсорні зониАнотація
Зростання рівня стресу в дітей, спричинене соціальними, екологічними та геополітичними чинниками, зумовлює необхідність розроблення нових підходів до створення об’єктів реабілітації, що сприятиме корегуванню психічних розладів. Проаналізовані сучасні принципи проєктування реабілітаційних просторів для дітей із психоемоційними розладами. Особлива увага приділяється питанням формування середовища, яке не лише відповідає функціональним потребам користувачів, а й позитивно впливає на їхній емоційний стан, сприяє реабілітації та соціалізації. Методологія дослідження передбачає проведення порівняльного аналізу літературних джерел, що дозволило визначити ключові особливості ефективних просторів, що сприяють психоемоційному відновленню дітей. Основні принципи проєктування, сформульовані в роботі, включають використання біофільного дизайну для створення зв’язку із природою, забезпечення безбар’єрного середовища, ергономічність простору, що відповідає віковим особливостям дітей, а також застосування психологічно комфортного освітлення та кольорових рішень. На основі отриманих результатів сформульовано рекомендації щодо проєктування реабілітаційних просторів для дітей, а саме: інтеграції сенсорних стимулів, зонування приміщень відповідно до терапевтичних потреб, використання природних матеріалів, а також упровадження мультимодальних підходів до просторової організації. Висновки підкреслюють необхідність комплексного підходу до проєктування дитячих реабілітаційних просторів, що поєднує інклюзивність, біофільний дизайн і психологічну адаптацію. Запропоновані в роботі рекомендації можуть бути використані для створення комфортних і функціональних просторів, що сприятимуть ефективній терапії, реабілітації та соціалізації дітей із психоемоційними розладами.
Посилання
Шкляр С., Романенко І. Принципи формування і удосконалення архітектурного середовища для дітей. Містобудування та територіальне планування. 2017. № 63. С. 499–508.
Василенко О., Арабаджи В. Принципи формування архітектури дошкільних установ на прикладі світового досвіду. Problems of the theory and history of architecture of Ukraine. 2022. № 22. С. 81–90.
Гусар К. Біофільний дизайн – застосування в архітектурному середовищі. Традиції та інновації у сучасному дизайні : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Івано-Франківськ, 25 квітня 2023 р. Івано-Франківськ : Університет Короля Данила, 2023. С. 15–18.
Родик Я., Скороходова А. Принципи універсального дизайну при формуванні архітектурного середовища медичних установ. Науковий вісник будівництва. 2020. 3. С. 36–41.
Бармашина Л., Замрій К. Провідні тенденції формування дитячого навчально-розважального простору. Theory and practice of design. 2020. № 20. С. 7–17.
Бондарчук Ю. Принципи проектування дитячого ігрового середовища в закладах громадського призначення : автореф. дис. … канд. мистецтвозн. Харків, 2017. 20 с.
Коваль-Цепова А. Принципи дизайну інтер’єрів закладів соціального захисту дітей : дис. … канд. мистецтвозн. Львів : Національний університет «Львівська політехніка», 2021. 350 с.
Andriienko O., Panyuta O. Biophilic design as a way to improve working conditions and the microclimate of office premises. Theory and Practice of Design. 2023. № № 29–30. P. 225–231.
Пойманова К. Біофільний дизайн як основна концепція у формуванні навчального простору загальноосвітньої школи. Український мистецтвознавчий дискурс. 2024. № 1. С. 154–159.
Кошель В., Соболь К.Особливості формування освітньо-розвивального середовища в дошкільних навчальних закладах. Український психолого-педагогічний збірник. Львів, 2017. № 10. С. 104–108.
Мироненко В., Плужнікова Д. Принципи формування архітектурного середовища реабілітаційних центрів для дітей з порушенням зору. Науковий вісник будівництва. 2017. № 87 (1). С. 46–49.
Сологубова С., Шиян В., Шиян О., Марусич О., Капленко Д. Організація навчально-оздоровчого середовища для дітей 5–12 років на базі ЗВО технічного профілю. Український журнал будівництва та архітектури. 2023. № 2 (014). С. 84–93.
Капленко Д., Харченко К. Концепція реабілітаційного центру корекції психоемоційних розладів для дітей 3–10 років. Інновації в архітектурі, дизайні та мистецтві: до 100-річчя факультету архітектури Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури : збірник матеріалів ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції. Київ : НАОМА, 2024. С. 66–68.
Ghunmi N. Involvement of Children’s Conceptualization of Space in Design of Kindergartens to Enhance Children’s Creative Potential. Civil Engineering and Architecture. 2024. Vol. 12. № 1. P. 231–251.
Shahryari R., Kasmai H. Investigating the Interior Design of Kindergarten Spaces with Environmental Capabilities in Promoting Creativity. Quarterly Journal of Architecture and Urbanism. 2023. № 8. P. 11–22.
Капленко Д. Залучення дітей до проєктування та дизайну дитячого простору на прикладі реабілітаційного центру корекції психоемоційних розладів для дітей 3–10 років. Наука і сталий розвиток транспорту : збірник тез доповідей Всеукраїнської науково-технічної конференції студентів і молодих учених. Дніпро, 2024. Т. I. С. 200.