APPLICATION OF SOIL REINFORCEMENT IN TRANSPORT CONSTRUCTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apcmj.2024.3.3

Keywords:

durability, road surface, polymer fibers, transport construction, soil strengthening, cement

Abstract

As a result of the increase in traffic’s intensity, there is a premature destruction of road surface, which in turn requires significant costs for repair work. One of the main reasons is the increase in load tension, due to the fact that road clothing is often subjected to loads significantly exceeding its limit. Therefore, new, increased requirements must be placed on the road surface and subgrade soil to ensure the normal operation of the road, its durability and to ensure traffic safety. Traditional solutions for increasing the load-carrying capacity of road surface by thickening its layers do not fully solve the problem of increasing the overall strength of road surface, and therefore do not provide the necessary durability. In many cases, local weak soils are used for the construction of highway subgrades, the replacement of which with another soil is economically impractical. Insufficient deformation indicators, as well as low strength, lead to the occurrence of shifts of layers relative to each other in the subsoil, which in turn induces the occurrence of various damages and deformations on the coating. The work provides an analysis of the historical stages of the development of soil strengthening. An analysis of experimental studies of the influence of soil consolidation on improving their physical and mechanical characteristics has been carried out.

References

Гаркуша М.В. Методи стабілізації та укріплення ґрунту / А.М. Онищенко, М.В. Гаркуша. Дороги і мости : Збірник наукових праць. К. : ДП «ДерждорНДІ», 2010. № 12. С. 145–149.

Cайт організації «Світова асоціація автомобільних магістралей» (ПІАРК) [Електронний ресурс]. URL: https://www.piarc.org/en/activities/World-Road-Congresses-World-Road-Association/Congress-Proceedings/Istanbul-1955/proceedings.htm

Cadier P. L'utilisation des graves-ciment. Revue générale des routes et des aérodromes. 1970. Vol. 40, No. 460. P. 64–65.

Sikka R. P. Use of lean concrete for road bases. Indian Concrete Journal. 1972. Vol. 46, No. 10. P. 409–412.

Williams R. I. T. Propertіes of Cement Stabilized Materials. Journal Institution of Highway Engineers. 1972. Vol. 14, No 2, P. 5–19.

Woodfield P. R. Recent developments in the design of cement stabilized paraments in the USA. N.Z. Concrete Construction. 1972. Vol. 16, No 2, P. 22–23.

Nielsen J. Thickness design procedure for cement-treated sand bases. Journal of the Highway Division, Proceedings of the American Society of Civil Engineers. 1968. No 2, P. 141–159.

Solter W. A local authority material engineer's approach. Journal of the Institution of Highway Engineers. 1972. Vol. 19, No 3, P. 12–14.

Pospisil F. Kritische belagsdicke auf zementverfestigten tragschichten. Straßen– und Tiefbau. 1973. Vol. 27, No 6, P. 417–424.

Han H. C. S., Hirst T. J., Fang H. Y. Determination of the Elastic moduli of Flexible pavement Components. Highway Research Record. 1972. № 407, Р. 36–38. URL: http://onlinepubs.trb.org/Onlinepubs/hrr/1972/407/407-004.pdf

Raguenel A., de Puig J., Corbin M., Gestin M. Bilan du traitemen des limons a'la choux et a'la chauxciment en Normandie. REV GEN ROUTES AERODR. 1973. Vol. 43, No 490, P. 59–71.

Радовський Б.С. Проблеми механіки дорожньо-будівельних матеріалів та дорожнього одягу. К. : ТОВ «ПоліграфКонсалтинг», 2003. 240 с.

Онищенко А.М. Підвищення фізико-механічних властивостей грунту при використанні добавки Infra Crete. А.М. Онищенко, І.Ю. Лозовська, О.О. Макарчев. Автомобільні дороги і дорожнє будівництво. 2009. № 77. С. 48–55.

Бесараб О.М. Оцінка впливу добавки в грунт RBI-81 на підвищення довговічності дорожнього одягу. О.М. Бесараб, В.В. Смолянець, К.В. Шевченко. Автошляховик України. 2007. № 4. С. 37–41.

Панасюк Я.І. Удосконалення технології укріплення ґрунтів цементом для будівництва автомобільних доріг: дис. …кандидата техн. наук : 05.22.11. Харків : ХНАДУ, 2013. 180 с.

Гаркуша М.В. Удосконалення методу оцінки стійкості покриття нежорсткого дорожнього одягу до утворення колії : дис. …кандидата техн. наук : 05.22.11. Київ : НТУ, 2019. 186 с.

Ґрунти, укріплені в’яжучим. Методи випробувань : ДСТУ Б В.2.7-309:2016. [Чинний від 2017-01-01]. К. : Мінрегіон України, 2016. 32 с. (Національні стандарти України).

Суміші, укріплені гідравлічним в’яжучим. Технічні умови. Частина 15. Ґрунти, стабілізовані гідравлічним в’яжучим : ДСТУ ЕN 14227-15:2021 (EN 14227-15:2015, IDT). [Чинний від 2022-09-01]. К. : ДП «УкрНДНЦ», 2021. 23 с. (Національні стандарти України).

Published

2024-05-13