ПІДХОДИ З РАЦІОНАЛЬНОГО ОБСЯГУ ВІДБОРУ ЗРАЗКІВ ПРИ ІНЖЕНЕРНО-ГЕОЛОГІЧНИХ ВИШУКУВАННЯХ ПІД ЧАС БУДІВНИЦТВА ТРАНСПОРТНИХ СПОРУД

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apcmj.2025.1.10

Ключові слова:

відбір зразків, ґрунт, інженерно-геологічне вишукування, кількість проб, транспортна споруда

Анотація

Вибір елементів системи інженерно-геологічного опробування методично досить розроблений і пронормований з огляду на великий обсяг накопиченої емпіричної інформації та типізації інженерно-геологічних умов. Підвищення представництва інженерно-геологічних даних може бути досягнуто завдяки згущенню мережі спостережень, але пов’язане з ним збільшення обсягу випробування призводить до збільшення вартості та тимчасових витрат проведених геологічних вишукувань. Пошук оптимального балансу між потребою якості та швидкості робіт можливий за кількісного оцінювання мінливості елементів геологічного середовища за допомогою статистичних методів. Ступінь відповідності властивостей сукупності об’єктів опробування і досліджуваної геологічної сукупності залежить від розташування, щільності та загальної кількості точок спостережень, а також від розмірів, орієнтування, форми й об’єму відібраних проб. Оцінювання можливостей використання результатів інженерно-геологічного опробування для вибору раціонального комплексу методів виконується на стадії пошуково-оціночних робіт на основі аналізу особливостей геологічної будови, характеру розподілу ознак, речовинного складу та фізичних властивостей об’єкта, а також передбачуваної методики та техніки розвідки, щільності розвідувальної мережі та роздільної здатності геофізичної апаратури під час інженерно-геофізичного вивчення. Вибрані метод і спосіб опробування мають забезпечувати найвищу достовірність результатів за належної продуктивності й економічності. Його результати лягатимуть в основу техніко-економічного обґрунтування інженерно-геологічних вишукувань для цілей будівництва, оскільки дозволяють запроєктувати обґрунтовану кількість геологічних зразків оптимальним способом. Під час пробовідбору у практиці застосовують різні схеми, які різняться за геометрією та масовістю пробовідбору. У роботі наведено аналіз підходів з раціонального обсягу відбору зразків у процесі інженерно-геологічних вишукувань під час будівництва транспортних споруд.

Посилання

Wang L., Wu Z., Chen Y., Wang Z., Yan C., Tong T. Engineering Environment and Geological Survey. Technology Standard of Pipe Jacking. Singapore : Springer, 2024. P. 61–67. URL: https://doi.org/10.1007/978-981-99-5597-8_6.

Wei Zhou. Analysis of Geological Survey Technology in Building Engineering. World Construction. 2016. № 5. P. 15–17. DOI: 10.18686/wc.v5i2.75.

Kelly William E., Mares Staimislav. Chapter 6 Geophysical Surveys in Engineering-Geologic Investigations. Developments in Water Science. 1993. Vol. 44. Р. 195–244. URL: https://doi.org/10.1016/S0167-5648(08)70374-5.

МР А.2.1-37641918-903:2019. Методичні рекомендації з визначення методами геостатистики раціонального обсягу відбору зразків при інженерно-геологічних вишукуваннях. (Чинний від 12.12.2019 р.). Київ, 2019. 45 с.

ДБН А.2.1-1-2008. Вишукування, проектування і територіальна діяльність. Вишукування. Інженерні вишукування для будівництва. (Чинний від 01.07.2008 р.). Київ, 2008. 74 с.

ДСТУ 9154:2021. Настанова з виконання геодезичних робіт у дорожньому будівництві. (Чинний від 01.09.2022 р.). Київ, 2021. 104 с.

ДСТУ-Н Б EN 1997-1:2010 (EN 1997-1:2004, IDT). Єврокод 7. Геотехнічне проектування. Ч. 1 : Загальні правила. (Чинний від 01.07.2013 р.). Київ, 2013. 193 с.

Батракова А.Г., Дорожко Є.В., Захарова Е.В., Клюка О.М. Особливості складу інженерно-геодезичних вишукувань у дорожньому будівництві. Комунальне господарство міст: науково-технічний збірник. Серія «Технічні науки та архітектура». 2022. Вип. 6 (173). С. 81 – 85.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-23

Як цитувати

Онищенко, А. М., & Гаркуша, М. В. (2025). ПІДХОДИ З РАЦІОНАЛЬНОГО ОБСЯГУ ВІДБОРУ ЗРАЗКІВ ПРИ ІНЖЕНЕРНО-ГЕОЛОГІЧНИХ ВИШУКУВАННЯХ ПІД ЧАС БУДІВНИЦТВА ТРАНСПОРТНИХ СПОРУД. Airport Planning, Construction and Maintenance Journal, (1), 86–94. https://doi.org/10.32782/apcmj.2025.1.10